Aandacht voor verandering
Als bevlogen huisvestingsadviseur is Maud Willigers (LSA) niet alleen gefocust op de fysieke aspecten van de werkplek, maar ook op wat dit betekent voor de mensen die er gebruik van maken. Of het nu gaat om je kantoor, werkplek of je eigen huis, het moet aanvoelen als een plek waar je je helemaal op je gemak voelt, als een vis in het water. Een succesvolle verandering van huisvesting valt of staat met de aandacht voor en betrokkenheid van de organisatie die gebruik zal maken van de omgeving.
De afgelopen jaren heeft de dynamiek van kantooromgevingen een ware transformatie ondergaan door het hybride werken en de toenemende individualisering. We gaan nu naar kantoor om te ontmoeten en samen te werken. Dit vraagt om niet alleen fysieke veranderingen in de kantooromgeving, maar ook om aanpassingen in onze manier van werken en ons gedrag. Hoewel deze veranderingen gericht zijn op het creëren van een betere werkomgeving voor de medewerker, betekent dit tevens dat we de vertrouwde omgeving van mensen transformeren.
Transparante communicatie en verwachtingen managen
Verandering betekent lef tonen. Lef vanuit de organisatie, maar ook vanuit gebruikers. Een verandering is altijd spannend. En dat is logisch. Wij geven tijdens het huisvestingsproces aandacht en ruimte voor de verandering. Dit doen we door medewerkers mee te nemen in de wijzigingen, door uit te leggen waaróm er verandert wordt en door hen mee te laten denken. Als je een werkomgeving aanpast, kun je nooit iedereen tevreden hebben, maar je kunt wel zorgen dat iedereen zich gehoord voelt en begrijpt waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.
Je moet medewerkers echt onderdeel laten worden van de verandering. Dat betekent dat je gedurende het hele proces eerlijk en transparant moet communiceren. Door terugkoppeling te geven op de input die zij hebben gegeven, kun je verwachtingen managen. Toon begrip voor de weerstand die een verandering teweegbrengt, erken de problemen die gebruikers aandragen en geef aan hoe je daar wel of niet op anticipeert. Bijvoorbeeld: Is het nieuwe kantoor minder goed te bereiken met openbaar vervoer, regel dan fietsen.
Tevreden medewerkers
Het uitgangspunt van huisvestingstrajecten is dat de medewerkers zich gehoord en op hun gemak voelen. Door medewerkers in het proces mee te nemen, worden zij meer onderdeel van de verandering. Zo wordt het niet iets wat hen ‘overkomt’, maar hebben zij het gevoel dat ze een bijdrage hebben kunnen leveren.
Tevreden medewerkers zijn medewerkers die zich gehoord en gezien worden, die betrokken zijn en die verbondenheid voelen. Bij LSA kijken we naar waar een organisatie voor staat, wat de medewerkers belangrijk vinden en hoe we deze doelen kunnen integreren in de fysieke werkomgeving.